FANDOM

Borsuk, borsuk europejski, jeźwiec (Meles meles) – gatunek drapieżnego ssaka z rodziny łasicowatych. Jeden z wielu wrogów kotów. Pojawiają się w serii "Wojownicy" jako wrogo nastawione zwierzęta, wiele kotów zginęło z ich łap.

Wygląd i zachowanie

Borsuk to krępe, średniej wielkości zwierzęta z ogromnymi pyskami i paciorkowatymi oczami, o krótkich kończynach i ogonach. Dorosłe borsuki osiągają do około 90 cm długości, 30 cm wysokości i ważą od 12 do 20 kg.

Borsuki to wszystkożercy; ich najważniejszym źródłem pożywienia są dżdżownice, duże owady (Chrząszcze, komarnice, gąsienice), małe i młode ssaki (Np. norniki, jeże, krety, ryjówki) oraz zwierzęta przydomowe (Takie jak koty i króliki). Jedzą również pszenicę, owies, kukurydzę, oraz jęczmień. Owoce również wliczają się w ich dietę, a sporadycznie zjadają również ptaki gniazdujące na ziemi, ropuchy, żaby, jaszczurki, węże, grzyby - oraz podczas susz i zimy - koniczynę i trawę.

Jeźwiece występują w lasach Eurazji. W świecie "Wojowników" potrafią zadomowić się na terenie każdego klanu, i na terytoriach leśnych i w terytoriach przy jeziorze. Ssaki te rezydują w lasach liściastych i mieszanych, o bogatym podszyciu, przebywają również w pobliżach wody oraz terenów podmokłych, czyli tam, gdzie mieszkają klany.

Borsuki prowadzą życie nocne, a ich nory mają skomplikowany układ. Do głównej komory prowadzi często kilka krętych korytarzy. W odróżnieniu od lisiej nory, nory borsuków są bardzo czyste.

Stosunki z kotami

Dla leśnych kotów, borsuki są okropnymi i niebezpiecznymi zwierzętami.[1] Są wielkim zagrożeniem dla żłobków, gdyż porywają, a czasami nawet zabijają kocięta.[2]

Borsuki mogą rozdeptać koty swoimi olbrzymimi łapami oraz śmiertelnie gryzą.[3] Prawie niemożliwym jest wydostanie się ze śmiertelnego uciski szczęk borsuka. Rozsądny wojownik wie, że nie powinno się próbować samemu wypędzać borsuka, nieważne, jak bardzo doświadczony by był kot.[4]

Tylko jedna borsuczyca, Północ, była przyjazna w stosunku do kotów.[5] Pomogła ona kotom podróżującym do Miejsca, w którym tonie słońce i chciała ostrzec klany przed zagrożeniem ze strony jej pobratymców.[6]

Cytaty

Czarno-biały, krótkie nogi. Rozpoznasz go, gdy go zobaczysz. Borsuki mają okropne usposobienie, tępią zwierzęta. Rzadziej od lisów atakują żłobek, ale za to okropnie gryzą. Myślisz, że w jaki sposób stary Obcięty Ogon zarobił na swoje imię? Nie może wchodzić na drzewa, odkąd borsuk odgryzł mu ogon!

—Szara Łapa o borsukach, "Ucieczka w dzicz" (Wydanie ilustrowane), strona 106

Ciekawostki

  • Pomimo, iż borsuki w książkach oraz lokalizacja "Wojowników" wskazują na bycie gatunkiem Meles meles, na wielu ilustracjach przedstawiane są jako gatunek Taxidea taxus.[7]

Galeria

Oficjalne rysunki

Przypisy

  1. Wyjawione w "Ucieczce w dzicz", strona 106 (Wydanie ilustrowane)
  2. Wyjawione w "Przeznaczenie Klanu Nieba", strona 236
  3. Wyjawione w "Sekretach klanów", strona 155
  4. Wyjawione w "Przeznaczeniu Klanu Nieba", strony 115-116
  5. Wyjawione w "Północy", strona 348
  6. Wyjawione w "Zmierzchu", strona 389
  7. Wyjawione w "Ostatecznym przewodniku", strona 207