FANDOM

W uniwersum Wojowników, koty żyją w wysoce zorganizowanym społeczeństwie, które jest stanowczo podzielone na pięć grup zwanych Klanami.

Klanowe koty są przydzielone do pięciu klanów: Klanu Cienia, Klanu Nieba, Klanu Pioruna, Klanu Rzeki i Klanu Wiatru. Martwe koty, które przestrzegały kodeksu wojownika trafiają do Klanu Gwiazdy[1]. Koty które popełniały błędy, ale twierdziły, że zamiast źle robią dobrze, także trafiają do wcześniej wspomnianego miejsca[2]. Natomiast koty, które popełniały straszne zbrodnie, albo miały taki zamiar, trafiają do Miejsca, gdzie brak gwiazd[3]. Klan Nieba był piątym klanem, jednak został zmuszony do opuszczenia leśnych terytoriów, kiedy jego własne tereny zostały zniszczone[4]. Później jednak dołącza do klanów nad jeziorem. Klan Krwi ciężko nazwać klanem; bardziej wyglądał na bandę kotów, które razem stanowiły siłę. Nie wierzyły w Klan Gwiazdy, nie trzymały się kodeksu, a także nie posiadały systemu trenowania uczniów.[5]

Klany

Klan Cienia

Reszta klanów może być szybka czy silna, ale to my jesteśmy najniebezpieczniejsi. Okrutni, dumni i niezależni. Jesteśmy w stanie zrobić wiele, by obronić nasz klan.

Czarna Gwiazda, "Sekrety Klanów", strona 55

Klan Cienia jest znany ze swojego głodu walk, z również agresywnością, szeroką ambicją oraz chęci poszerzania swoich terenów. Klanowi Cienia jest trudno zaufać.[6]

Klan Cienia charakteryzuje się zdolnościami myśliwskimi dopasowanymi do nocy, są lepszymi łowcami w nocy niż reszta klanów. Ich pokarmem przeważnie są jaszczurki, żaby i węże, które pojawią się na terytorium Klanu Cienia. Jedzą również pożywienie ze śmieci Dwunożnych, ale muszą uważać, by nie zjeść szczurów albo wroniej karmy.[6]

Klan został założony przez Cienistą Gwiazdę[7], wcześniej także Wysoki Cień, która była jednym z kotów, które odbyły wyprawę z gór do leśnych terytoriów, a jej zastępcą był Słoneczny Cień[8], później zastąpiony przez Wronią Skórę[9]. Pierwszym medykiem był Kamienne Serce[10]. Na początku pierwszej serii klan jest prowadzony przez Złamaną Gwiazdę[11], wraz z zastępcą Czarną Stopą[11], zaś ich medykiem jest Cieknący Nos[11]. Aktualnie klanem dowodzi Tygrysia Gwiazda[12], wraz z zastępczynią Koniczynową Stopą[13]. Ich medykiem jest Kałużowy Połysk[14], a jego następcą jest Cienisty Wzrok[15].

Klan Nieba

Potem zauważył, że oba koty mają silne, muskularne tylne nogi. Skakanie musiało być szczególną umiejętnością Klan Nieba, tak samo jak pływanie było specjalnością Klanu Rzeki, a szybkie bieganie za królikami mocną stroną kotów Klanu Wiatru.

—Myśli Ognistej Gwiazdy, "Misja Ognistej Gwiazdy", strona 189

Klan Nieba był piątym klanem zamieszkujący dawne tereny leśne. Jednak kiedy Dwunożni zaczęli niszczyć las, Klan Nieba został zmuszony do opuszczenia lasu przez cztery klany. Przeszedł on później do historii. Ognista Gwiazda, przywódca Klanu Pioruna, został wybrany przez dawnego przywódcę starożytnego klanu do odbudowy Klanu Nieba.[16]

Koty z Klanu Nieba mają silne, muskularny tylne łapy[17] i silne uda[18] umożliwiające im dalekie skoki. Ich poduszki łap są charakterystycznie twarde poduszki łap, które by nie były tak łatwo ranione przez kamienie[19]. Skakanie jest ich szczególną umiejętnością.

Klan został założony przez Niebiańską Gwiazdę[20], znanego również jako Czyste Niebo, a jego pierwszym zastępcą została Wróble Futro[8]. Na pierwszego medyka Klanu Nieba został powołany Micah[21]. Obecnie klanem przewodzi Liściasta Gwiazda[22] z zastępcą Jastrzębim Skrzydłem[23], a medykami klanu są Plamiste Życzenie[24] oraz Drżący Płatek[25]. W Klanie Nieba powstała również nowa ranga - mediator, którym jest Drzewo[26].

Klan Pioruna

Nie ma innego Klanu w lesie tak szczerego i odważnego. Szanuję i doceniam inne Klany, ale moje serce jest tutaj, w Klanie Pioruna - w Klanie bohaterów, w Klanie litości, w Klanie przeznaczenia.

Ognista Gwiazda, "Sekrety Klanów", strona 9

Klan Pioruna jest znany ze swojego pokojowego zachowania w stosunku do innych Klanów[27]. W walce wykazują się lojalnością i odwagą.[27] To w Klanie Pioruna jest główne miejsce akcji początkowych serii.

Są oni mistrzami w leśnym podszyciu, potrafią podchodzić zwierzynę nie zauważeni i nie wyczuci. Często w ich łapy wpadają myszy, nornice, wiewiórki, okazyjnie trafi się też królik. Trafiają się też duże ilości ptaków.[27]

Pierwszym założycielem Klanu Pioruna był Piorunowa Gwiazda[28], znany także jako Piorun. Dowodził Klanem z zastępcą Piorunowym Ogonem[8] i medykiem Obłoczną Plamą[29]. Na początku serii Klanem przewodziła Błękitna Gwiazda[11] z zastępcą Rudym Ogonem[11] i medyczką Nakrapianym Liściem[11]. Obecnie przewodzi nim Jeżynowa Gwiazda[30] z zastępcą Jagodowym Nosem[31], a ich medykami są Olchowe Serce[32] oraz Sójcze Pióro[33].

Klan Rzeki

Nic nie stanie pomiędzy siłą wody, zupełnie jak nic nie może pokonać wojowników Klanu Rzeki kiedy powstaniemy razem. Kiedy nadejdą problemy, Klan Rzeki wie jak przedrzeć się przez niebezpieczeństwa, stosując się do zmian świata, zupełnie jak woda płynie pomiędzy skałami i spada z wodospadem. Mamy wdzięk. Mamy siłę. Jesteśmy Klanem Rzeki.

Lamparcia Gwiazda, "Sekrety Klanów", strona 40

Klan Rzeki jest znany ze swoich zdolności pływackich, jak i zamieszkiwania terenów jeziornych. Klan ma bardzo dużą styczność z wodą, gdyż są idealnymi rybakami. Ich nie da się nazwać określeniem sucha łapa. Są dumnym klanem, dobrze wykarmionym, jednak nie jest miło w porze nagich drzew. Mają charakterystyczne długie futra chroniące je przed zimnem wody. Uwielbiają świecące rzeczy jak kamyczki, muszelki i pióra, którymi zdobią swoje legowiska.[34]

Jak wcześniej wspomniano: są świetnymi pływakami, im woda nie straszna. Potrafią cicho pływać w wodzie. Polują na ryby wyrzucając je z wody wybijając je łapą, tej umiejętności inne klany nie patentują. Zazwyczaj jedzą ryby, ale często trafia im się szlem, krewetki i myszy.[34]

Klan został założony przez Rzeczną Gwiazdę[35], wcześniej znany jako Rzeczna Fala, który był wcześniej kotem z parku. Pierwszym zastępcą Klanu była Noc[8], a medykiem Pstrokata Skóra[36]. Na początku serii klanem dowodzi Krzywa Gwiazda[11] z zastępcą Dębowym Sercem[11]. Medykiem jest wtedy Muliste Futro[37]. Obecnie Klanem przewodzi Mglista Gwiazda[38] z zastępcą Trzcinowym Wąsem[39], który jest zarazem synem przywódczyni. Medyczkami są Ćmie Skrzydło[40] i Wierzbowy Połysk[41].

Klan Wiatru

Wiem, że inne Klany czasem widzą nas jako słabych... Ale prawdą jest to, że nie wytrzymali by jednego księżyca na szerokich, otwartych przestrzeniach na których my żyjemy, ścigając króliki dla pożywienia. Jesteśmy Klanem najbardziej zbliżonym do Klanu Gwiazdy, duchowo i psychicznie, i zawsze wiemy, że nasi wojowniczy przodkowie obserwują nas. Oto co sprawia, że jesteśmy silni. Bez względu na to jakie próby musielibyśmy znosić, Klan Wiatru będzie trwać wiecznie.

Wysoka Gwiazda, "Sekrety Klanów", strona 27

Klan Wiatru jest znany jako jeden z najbardziej cierpiących Klanów. Często był atakowany przez inne Klany, a raz nawet i został wygnany przez Klan Cienia. Ale Klan Wiatru jest jednym z najbardziej zbliżonych do Klanu Gwiazdy. Klan charakteryzuje się nie zwykłą szybkością i zwinnością na wrzosowiskach. Ze wszystkich Klanów mają największą wiedzę o Dwunożnych widzianych w pobliżu farmy.[42]

Klan Wiatru charakteryzuje się szczupłymi, zwiewnymi sylwetkami. Są również długonodzy o długich, smukłych ogonach, przez co są znani ze świetnego biegania po wrzosowiskach. Ich głównym pożywieniem są króliki.[42]

Pierwszym założycielem Klanu Wiatru była Wietrzna Gwiazda[43], znana również jako Wiatr i Wietrzny Biegacz. Pierwszym zastępcą w Klanie był Janowcowe Futro[44], który był partnerem Wiatru, z którą doczekał się córki Ćmi Lot, a z kolei kotka odkryła Księżycowy Kamień[45]. Ćmi Lot była również pierwszym medykiem w Klanie Wiatru[46]. Na początku serii przywódca Klanu Wiatru jest Wysoka Gwiazda[11], a zastępcą Martwa Stopa[37]. Medykiem jest Kaszlący Pysk[37]. Obecnie Klanem przewodzi Zajęcza Gwiazda[47] z zastępcą Wronim Piórem[47], a medykiem jest Pustułczy Lot[48].

Klan Krwi

O, tak. Krew jest najważniejsza. Ale jedyna, która mnie interesuję, wypływa z moich wrogów. Rozejrzyjcie się! Te koty są skąpane we krwi. Przesiąknęła ich futra i chlupocze pod ich łapami. Dlatego przetrwaliśmy! Jesteśmy Klanem Krwi!

Bicz, "Bicz: Początek Legendy", strona 74

Klan Krwi nie do końca jest klanem, jest to słabo zorganizowana grupa włóczęgów i samotników z miejsca Dwunożnych. Tamtejsze koty nie mają kodeksu wojownika, wiary w Klan Gwiazdy i normalnego systemu treningowego uczniów. Kociaki uczy ich matka po urodzeniu, a potem musi je zostawić. Tam koty troszczą się same o siebie, a przywódca rządzi siłą.[49]

Tam nie ma ustalonych rang, przywódca jest jeden i nikt zazwyczaj nie ma odwagi sprzeciwić się jego woli, jednym z takich jest Bicz. Bicz nie miał oficjalnie zastępcy, ale najbliższym mu kotem był Gnat[49].

Klan został założony przez Bicza[50], a jego pierwszym zastępcą był Gnat[50]. Po ich śmierci, przywódcami zostali Wąż[51] i Lód[51], bracia Fiołka[52] i Jęczmienia[53], dawnych członków ów Klanu. Jednak stracili tą pozycję.[54]

Klanowa hierarchia

Każdy klan (oprócz Klanu Krwi i Klanu Gwiazdy) ma ten sam podstawowy system rang, składający się z dziewięciu różnych stopni.

Przywódca

Przywódca jest jedną z najważniejszych rang w kocim klanie. To on dba o wszystkie koty swojego klanu i podejmuje najważniejsze decyzje. Każdy przywódca otrzymuje dziewięć żyć oraz jego ostatni człon imienia zmienia się na -Gwiazda (np. Czarna Stopa - Czarna Gwiazda)[55]. Przywódcy po poradę do pradawnych wojowników albo po swoją ceremonię idą do Księżycowej Sadzawki, a na starym leśnym terytorium chodzili do Księżycowego Kamienia. Często zdarza się, kiedy nowy przywódca nie jest akceptowany przez Klan Gwiazdy. Takim przykładem jest Nocna Gwiazda, kiedy to w "Niebezpiecznej ścieżce" medyk Klanu Cienia wyznaje prawdę, że Nocna Gwiazda nigdy nie został oficjalnym przywódcą[56]. Zdarzyło się również, kiedy przywódca nie otrzymał wszystkich żyć. Takim przykładem jest Słoneczna Gwiazda. Kiedy Sosnowa Gwiazda odszedł z Klanu Pioruna, Słoneczny Zmierzch musiał przejął stanowisko byłego przywódcy, ale z powodu tego, iż Sosnowa Gwiazda ciągle żył, nie otrzymał wszystkich żyć, a tylko osiem[57].

Zastępca

Zastępca jest następcą przywódcy i może być uważany za ucznia przywódcy, który uczy się sztuki opieki nad klanem. Służą na miejscu przywódcy w sytuacjach, w których przywódca nie jest w stanie wypełniać swoich obowiązków[58]. Są odpowiedzialni za organizowanie patroli i często są wzywani przez przywódcę po poradę, ale poza tym zachowują normalne obowiązki wojownika.

Aby zostać zastępcą, kot musi wyszkolić co najmniej jednego ucznia[58]. Jednak w Nowej Przepowiedni, Jeżynowy Pazur został zastępcą Klanu Pioruna bez ucznia, ale obiecał że wyszkoli ucznia[59].

Po śmierci przywódcy, przejmują jego stanowisko i udają się do Księżycowego Kamienia lub Księżycowej Sadzawki, aby Klan Gwiazdy mógł zapewnić im dziewięć żyć. Zastępcy mogą również przejść na emeryturę i zrezygnować ze swojego stanowiska jako zastępca, jeśli chcą. Przykładem jest Brunatna Cętka[58], lub zrezygnować i kontynuować działalność jako normalny wojownik, tak jak Brunatna Skóra[60].

Medyk

Medyk służy Klanowi zarówno jako duchowy przywódca, jak i medyk, czyniąc go podobnym do idei "człowieka medycyny" w społeczeństwie plemiennym[61]. Oprócz obowiązków wobec klanu mają oni także odpowiedzialność wobec siebie i Klanu Gwiazdy. Spełniają swoje obowiązki wobec Klanu Gwiazdy raz w miesiącu, spotykając się, aby dyskutować o sprawach prywatnych i dzielić sny z Klanem Gwiazdy[62]. Przywódcy klanów często polegają na nich, ponieważ interpretują znaki zesłanie od Klanu Gwiazdy[63].

Jak uzdrowiciel, zbierają zioła i wydają je tak, jak zrobiłby to aptekarz. Zajmują się diagnozowaniem i leczeniem chorób i urazów wszystkich kotów w Klanie.

W swojej roli duchowego przywódcy uczą kodeksu medyka, interpretują znaki i proroctwa i ogólnie służą Klanowi jako łącznik między ziemskimi kotami a ich duchownymi odpowiednikami.

Jako medycy nie wolno im mieć partnera ani kociaków[64], ale ta zasada została złamana przez niektórych medyków, przez Liściastą Sadzawkę oraz Żółtego Kła. Medyków nie obowiązuje rywalizacja między klanowa, gdyż wszystkie koty muszą traktować równo[65].

Na początku "Ucieczki w dzicz" ranga ta została przetłumaczona na "Uzdrowiciel"[11].

Starszyzna

Starszyzna jest emerytowanym wojownikiem, zastępcą, karmicielką, medykiem lub przywódcą, który jest za stary lub w nieodpowiedniej formie fizycznej, aby kontynuować swoje obowiązki[66]. Starszymi opiekuje się cały Klan i koty mają do nich duży szacunek, gdyż kiedyś służyli klanowi. Są odpowiedzialni za pochówek martwych kotów[67].

Niektóre koty nie stają się starszymi tylko z powodu starości; jeśli kiedykolwiek zajdzie sytuacja, przez którą kot nie ma możliwości służenia klanowi dłużej, zwykle prowadzi to do decyzji kota o przejściu na emeryturę. Przykładami są Długi Ogon[68] oraz Ciężki Krok[69].

Karmicielka

Karmicielka to kotka karmiąca lub oczekująca kociaków. Ich głównym zadaniem jest opieka i wychowywanie kociąt.

Niektóre karmicielki pozostają w żłobku po odchowaniu swoich kociaków (np. Stokrotka, Złoty Kwiat i Paprotkowa Chmura). Uważają, że robią to, ponieważ czują, że mogą pomagać innym karmicielkom[70]. Niektóre karmicielki, takie jak Stokrotka, nie czują się najlepiej w innych pozycjach klanowych prócz pomaganiu innym karmicielkom. Najczęściej pomagają innym kotkom karmiącym, gdy mają za mało mleka lub gdy matka jest chora lub zmarła (np. Wiewiórczy Lot przyjmuje kociaki Liściastej Sadzawki jako swoje).

Kociaki są chronione przed atakami, a żłobek często znajduje się w tyle obozu, z dala od wejścia[71].

Na początku serii ranga ta została przetłumaczona na "Królowa"[11][37].

Wojownik

Wojownik to kot wyszkolony w sztukach walki i polowania. Wojownicy są większością klanów i chronią klan oraz polują dla niego, co z kolei zapewnia im bezpieczeństwo i wyżywienie[72]. Zazwyczaj kot staje się wojownikiem w wieku 12 księżyców lub powyżej. W ramach przysięgi, że zostaną wojownikami, obiecują "przestrzegać kodeksu wojowników oraz chronić i bronić swojego klanu, nawet za cenę własnego życia"[73].

Legowiska wojowników bardzo często znajdują się w pobliżu wejścia klanu, gdzie mogą chronić resztę swojego klanu przed możliwymi atakami.

Są też starsi wojownicy, bardzo szanowani wojownicy, o których zwykle wspomina się, że mają dobrą więź z przywódcą klanu (np. Biała Burza miał silną więź z Błękitną Gwiazdąi ceni sobie jego zdanie)[74].

Uczeń medyka

Uczeń medyka to kot, który jest szkolony, aby podążał śladami medyka. Uczą się leczenia i wiedzy duchowej od ich mentora. Uczniowie medyków towarzyszą również swoim mentorom podczas wizyty przy Księżycowej Sadzawce (na starych terenach przy Księżycowym Kamieniu), aby otrzymać sny od Klanu Gwiazdy[75].

Często uczeń medyka, który ma pełne doświadczenie, otrzymuje imię medyka ("-Łapa" zastąpione jest innym zakończeniem); jednakże uczniowie medyków pozostają uczniami, nawet jeśli są w pełni przeszkoleni, dopóki obecny medyk nadal stoi na swoim stanowisku. Gdy uczeń staje się pełnoprawnym medykiem, może otrzymać własnego ucznia.

Kiedy stary medyk umiera lub przechodzi na emeryturę, uczeń medyka zajmuje jego miejsce, podobnie jak w przypadku zastępczy przywódcy. Istnieją dwa wyjątki od dziedziczenia tej roli; Olchowe Serce[76] i Sójcze Pióro[77] są medykami[78], podobnie jak Wierzbowy Połysk i Ćmie Skrzydło[79].

Uczeń

Uczeń to kot szkolący się, by zostać wojownikiem. Ich nazwy kończą się członem "-Łapa" (np. Brunatna Łapa[80], Jeżynowa Łapa[81], Ognista Łapa[82], itd.), Co oznacza "ścieżkę, którą muszą przebyć na własnych łapach"[83]. Jednym wyjątkiem jest Głaz, który zdecydował się zachować swoje imię samotnika po dołączeniu do Klanu Cienia i został uczniem[84] oraz Jajko, który zachował swoje imię po dołączeniu do Klanu Nieba[85], zostając uczniem Ostrego Pazura. Najczęściej są w wieku sześciu księżyców. Podczas ceremonii wyznaczono im mentora, a większość dni polega na nauce technik bitewnych. Mają również za zadanie czyścić legowiska, wymieniać mech i usuwać kleszcze i pchły starszych[86]. Uczniowie nie mogą mieć partnera ani kociaków, prawdopodobnie z powodu młodego wieku lub nie przerywania treningu[87]

Kociak

Kociaki to koty, które nie został jeszcze uczniami. Ich nazwy zawsze kończą się członem "-Kit", czyli "-Kociak". Jednak w polskim tłumaczeniu ten człon został zastąpiony zdrobnieniami[88] (np. Dovekit[89] - Gołąbek, Lionkit[68] - Lewek, Blossomkit[90] - Kwiatek)[91]. Najczęściej mają mniej niż sześć księżyców, choć czasami przedłuża się ich pobyt w żłobku, ze względu na zły stan zdrowia bądź problemy fizyczne (np. Krzywek[92], Martwa Łapa)[93].

Przebywają w obozie i nie wolno im go opuszczać, chyba że towarzyszy mu starszy kot, taki jak wojownik, medyk lub inny uczeń[94].

Przypisy

  1. Wyjawione w "Ucieczce w dzicz", strona 62
  2. Wyjawione w "Sekretach Klanów", strona 72
  3. Wyjawione w "Obietnicy Krzywej Gwiazdy", strona 392
  4. Wyjawione w "Misji Ognistej Gwiazdy", strona 97
  6. 6,0 6,1 Wyjawione w "Sekretach Klanów", strona 55
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 Wyjawione w "Echu Piorunowej Gwiazdy", spis Klanów
  10. Wyjawione w "Wizji Ćmiego Lotu", strona 138
  11. 11,00 11,01 11,02 11,03 11,04 11,05 11,06 11,07 11,08 11,09 11,10 Wyjawione w "Ucieczce w dzicz", spis Klanów
  12. Wyjawione w "Cieniu Tygrysiego Serca", strona 405
  13. Wyjawione w "Wściekłej burzy", rozdział 25
  14. Wyjawione w "Piorunie i cieniu", strona 217
  15. Wyjawione w "Cichej odwilży", strona 36
  16. Wyjawione w "Misji Ognistej Gwiazdy", strony 19-20
  23. Wyjawione w "Podróży Jastrzębiego Skrzydła", strona 379
  24. Wyjawione w "Ratunku", [Potrzebna strona]
  26. Wyjawione w "Rzece ognia", strona 196
  27. 27,0 27,1 27,2 Wyjawione w "Sekretach Klanów", strona 9
  30. Wyjawione w "Ostatniej nadziei", strona 328
  33. Wyjawione w "Długich cieniach", strona 253
  37. 37,0 37,1 37,2 37,3 Wyjawione w "Ogniu i lodzie", spis Klanów
  38. Wyjawione w "Omenie Mglistej Gwiazdy", rozdział 3
  39. Wyjawione w "Zanikających echach", spis Klanów
  40. Wyjawione w "Blasku gwiazd", spis Klanów
  41. Wyjawione w "Zaćmieniu", strona 141
  47. 47,0 47,1 Wyjawione w "Cieniu Tygrysiego Serca", spis Klanów
  48. Wyjawione w "Czwartym uczniu", spis Klanów
  50. 50,0 50,1 Wyjawione w "Czarnej godzinie", spis Klanów
  51. 51,0 51,1 Wyjawione w "Klanie w potrzebie", strona 84
  54. Wyjawione w "Sercu wojownika", strona 86
  55. Wyjawione w "Czarnej godzinie", strona 75
  56. Wyjawione w "Niebezpiecznej ścieżce", strona 77
  57. Wyjawione w "Przepowiedni Błękitnej Gwiazdy", strona 532
  59. Wyjawione w "Zachodzie słońca", strona 258 (angielskie wydanie)
  61. Wyjawione w "Sekretach Klanów", strony 130-131
  65. Wyjawione w "Burzy Jeżynowej Gwiazdy", [Potrzebna strona]
  68. 68,0 68,1 Wyjawione we "Wzroku", spis Klanów
  69. Wyjawione na Czwartym Czacie Erin Hunter
  70. Wyjawione w "Zanikających echach", strona 27
  73. Wyjawione w "Uciecze w dzicz", strony 328-329
  75. Wyjawione we "Wzroku", strona 179
  78. Wyjawione w "Rozbitym niebie", spis Klanów
  82. Wyjawione w "Uciecze w dzicz", rozdział 54
  83. Wszyscy uczniowie mają człon "-Łapa" w swoim imieniu.
  84. Wyjawione w "Tajemnicy Żółtego Kła", [Potrzebna strona]
  85. Wyjawione w "Przeznaczeniu Klanu Nieba", strona 311
  87. Żaden z uczniów jeszcze nie miał partnera w serii "Wojownicy".
  88. W polskim tłumaczeniu kociaki nie mają dwóch członów (np. Śnieżne Kocię), tylko mają zdrobnienie imienia (np. Śnieżek)
  89. Wyjawione we "Wschodzie słońca", strona 317
  90. Wyjawione w "Zaćmieniu", strona 158
  91. W każdym klanie każdy kociak ma w swoim członie "-Kit" (angielskie wydanie)
  93. Wyjawione w "Zemście Wysokiej Gwiazdy", strona 490
  94. Wyjawione w "Przepowiedni Błękitnej Gwiazdy", [Potrzebna strona]