Warning.png

Pojedyncza Gwiazda (ang. Onestar) – dawny przywódca Klanu Wiatru. Jedyny syn Rogatego Susa i Strzyżykowego Lotu. Został utopiony przez Ciemnego Ogona, a po śmierci trafił do Klanu Gwiazdy.

Wygląd

Pojedyncza Gwiazda to mały, szczupły kocur o jasnobrązowej, pręgowanej, cętkowanej sierści oraz bursztynowych oczach. Posiada poszarzały pysk oraz bliznę za jednym uchem.

Charakter

Jako młody wojownik wyróżniał się ogromną empatią dla swoich pobratymców i przyjaznym usposobieniem względem kotów z innych klanów. Z łatwością nawiązywał nowe przyjaźnie. Nie zapominał o przysługach i starał się za nie odwdzięczać. Był całkowicie oddany i lojalny klanowi oraz swojemu przywódcy. W niektórych sytuacjach okazywał tchórzliwość i wtedy próbował uzyskać pomoc, aby sam nie musieć mierzyć się sytuacją. Mimo to potrafił wykazać się odwagą i stanowczością dla dobra swoich pobratymców. Chwila, w której został przywódcą zmieniła wszystko. Stał się samolubny i kłótliwy. Zaczął dbać jedynie o siebie i otwarcie okazywał wrogość innym klanom. Podczas zgromadzeń charakterystyczna była jego nieuprzejmość i lekkomyślność w podejmowaniu decyzji. Nie potrafił przyjąć pomocy, nawet w obliczu sytuacji, które najbardziej tego wymagały.

Historia

Urodził się w Klanie Wiatru wraz ze swoimi siostrami, Jesionową Stopą i Porannym Kwiatem. Był jedynym synem Jeleniego Skoku i Strzyżykowego Lotu. Będąc już wojownikiem został wraz ze swoimi pobratymcami zmuszony opuścić tereny Klanu Wiatru. Zostali przegonieni przez żądnego władzy przywódcę Klanu Cienia, Złamaną Gwiazdę. Zaprzyjaźnił się z Ognistym Sercem, kiedy wojownik odszukał Klan Wiatru i sprowadził go z powrotem do domu.

Jednak po tym jak Dwunożni zniszczyli las, Pojedynczy Wąs musiał ponownie z niego odejść, tym razem w towarzystwie wszystkich klanów. Udało im się dotrzeć na nowe terytoria nad jeziorem, mimo wszystko w życiu młodego wojownika pojawiły się kolejne problemy. Ówczesny przywódca, Wysoka Gwiazda przed swoją śmiercią postanowił mianować go swoim nowym zastępcą, mając na uwadze zbyt porywczy charakter swojego pierwszego zastępcy, Błotnistego Pazura. Pojedynczy Wąs był w szoku, a dowiedziawszy się o utracie stanowiska, Błotnisty Pazur wszczął bunt przeciwko niemu. Niektóre koty poparły byłego zastępcę, ostatecznie jednak rebelia upadła, wraz z jego śmiercią, a Pojedynczy Wąs otrzymał dziewięć żyć oraz nowe imię przywódcy, Pojedyncza Gwiazda. Zyskując nową rangę, z obawy przed okazaniem jakiejkolwiek słabości stał się zimnym i okrutnym przywódcą. Często kłócił się z innym przywódcami i odwrócił się od Klanu Pioruna, dotychczasowego zaufanego sojusznika. W między czasie jego partnerką została Biały Ogon, z którą doczekał się córki, Wrzosowego Ogona. Podczas Wielkiej Bitwy dzielnie poprowadził swój klan naprzeciw kotom z Mrocznej Puszczy. Stracił w niej swoją pierwszą zastępczynię, Jesionową Stopę. Nowym zastępcą ogłosił Zajęczy Bryk, aby pokazać, że nie żywi urazy dla swoich pobratymców, którzy trenowali w Mrocznej Puszczy.

W trakcie, kiedy Ciemny Ogon siał postrach na terytorium klanów, Pojedyncza Gwiazda postanowił odizolować swój klan od problemów związanych z agresywną grupą włóczęgów. Ostatecznie jednak stanął w obronie wszystkich kotów, ujawniając przerażającą prawdę o pochodzeniu Ciemnego Ogona. Okazało się, że wiele księżyców temu spotykał się z pieszczoszką o imieniu Dymka, a owocem ich związku był właśnie Ciemny Ogon. Stanął naprzeciw syna i pokonał go w brawurowej walce w jeziorze, w której sam stracił życie. Mimo ciemniej przeszłości Klan Gwiazdy uhonorował go za bohaterskie poświęcenie i przyjął w swoje szeregi.

Fabuła

Wojownicy

Ogień i lód

Pojedynczy Wąs jest młodym wojownikiem, należącym do Klanu Wiatru i mentorem Białej Łapy. Wraz z Martwą Stopą rozglądają się za nowymi terenami, na których mógłby osiąść ich klan, po tym jak został wypędzony przez Złamaną Gwiazdę.

Ogniste Serce i Szara Pręga odnajdują Klan Wiatru, aby sprowadzić go z powrotem do lasu. Rozmawiają z ich przywódcą, Wysoką Gwiazdą, a on sam następnie przedstawia im Pojedynczego Wąsa. Po powrocie na stare terytoria, młody wojownik jest podekscytowany i szczęśliwy, że jego pobratymcy nie będą już więcej głodować. Razem z Martwą Stopą zostaje wyznaczony, aby odprowadzić Ogniste Serce i Szarą Pręgę bezpiecznie do Klanu Pioruna. Postanawiają pójść na skróty, jednak wiąże się to z wkroczeniem na terytorium Klanu Rzeki. Nagle zostają zatrzymani przez patrol, którym przewodzi Lamparcie Futro. Kotka nie zamierza słuchać tłumaczeń i daję swoim pobratymcom sygnał do ataku. Potyczka kończy się śmiercią Białego Pazura. Wojownik zostaje przypadkowo zepchnięty w przepaść przez Szarą Pręgę. W tym momencie spełnia się proroctwo Kaszlącego Pyska o krwawych chmurach, które przyniosą niepotrzebną śmierć.

Jakiś czas później Pojedynczy Wąs wbiega do obozu Klanu Pioruna i błaga Błękitną Gwiazdę o wsparcie w bitwie. Okazuje się, że Klan Cienia postanowił ponownie zaatakować Klan Wiatru.

Las tajemnic

Pojedynczy Wąs mówi Ognistemu Sercu, że kociak Porannego Kwiatu otrzymał imię ucznia Janowcowa Łapa i że jest jego mentorem.

Nocna Gwiazda podczas zgromadzenia wyjawia, że Klan Pioruna udzielił schronienia Złamanej Gwieździe, kiedy okrutny przywódca został obalony i wygnany z Klanu Cienia. Wysoka Gwiazda czuje się zdradzony i unieważnia wcześniejszy sojusz z Błękitną Gwiazdą. Mimo napiętej atmosfery pomiędzy klanami, Pojedynczy Wąs nie obwinia Ognistego Serca. Przeprasza przyjaciela za gniew swoich pobratymców i mówi, że nigdy nie zapomni, że to dzięki Klanowi Pioruna odzyskali skradzione terytoria.

Klan Wiatru zawiązuje sojusz z Klanem Cienia i wspólnie napadają na Klan Pioruna, aby na dobre pozbyć się Złamanej Gwiazdy. Tygrysi Pazur próbuje zagrodzić im wejście do obozu, jednak na próżno, ponieważ Pojedynczemu Wąsowi i Mokrej Stopie szybko udaje się przebić. Rozpoczyna się bitwa. Ogniste Serce obserwuje Pojedynczego Wąsa, Wysoką Gwiazdę, Martwą Stopę, Grubego Ogona i Popielate Futro, walczących ramię w ramię, jakby wszyscy urodzili się w jednym miocie. Ostatecznie potyczka kończy się na korzyść Klanu Pioruna, a Pojedynczy Wąs jest ostatnim kotem, który ucieka z pola bitwy.

Cisza przed burzą

Na zgromadzeniu Pojedynczy Wąs siedzi obok Błotnistego Pazura. Wojownicy zauważają koty z Klanu Pioruna, które właśnie pojawiły się na polanie. Błotnisty Pazur wciąż nie może wybaczyć im udzielenia schronienia Złamanemu Ogonowi i w gniewie szepcze coś na ucho Pojedynczemu Wąsowi. Jednak młody wojownik nie przejmuje się jego słowami i przyjaźnie zerka w stronę Ognistego Serca. Ignoruje niezadowolenie Błotnistego Pazura i ku jego irytacji odchodzi od pobratymca.

Na następnym zgromadzeniu Pojedynczy Wąs postanawia pogratulować Ognistemu Sercu mianowania nowym zastępcą klanu. Rudy wojownik prosi przyjaciela, żeby był ostrożny w kontaktach z nim, ponieważ może się tym narazić Błotnistemu Pazurowi. Pojedynczego Wąsa nie obchodzi zdanie pobratymca i zmienia temat rozmowy na bardziej przyjazny, przedstawiając swojego nowego ucznia, Janowcową Łapę. Ogniste Serce natychmiast poznaje kociaka, którego kilka księżyców wcześniej niósł, sprowadzając Klan Wiatru z wygnania i nie może uwierzyć, jak szybko wyrósł na obiecującego ucznia.

Niebezpieczna ścieżka

Podczas zgromadzenia Pojedynczy Wąs rozmawia z Ognistym Sercem o Janowcowej Łapie. Wojownicy żartują, że jeśli młody kot będzie wciąż rosnąc, osiągnie rozmiary w wojowników z Klanu Lwa. Po chwili Pojedynczy Wąs stwierdza, że zgromadzenie już dawno powinno się rozpocząć, jednak Klan Rzeki wciąż jeszcze na nie nie dotarł.

Janowcowa Łapa informuje swojego mentora o wizycie Ognistego Serce na terytorium Klanu Wiatru. Pojedynczy Wąs spotyka się z przyjacielem, a Ogniste Serce pyta go o możliwość rozmowy z Wysoką Gwiazdą. Wojownik zgadza się zaprowadzić go do swojego przywódcy. Po drodze wyznaje mu, że żadnemu innemu kotu nigdy nie zdradziłby, gdzie leży obóz Klanu Wiatru. Kiedy docierają na miejsce, pobratymcy Pojedynczego Wąsa są zaintrygowani wizytą wojownika z Klanu Pioruna i chcą poznać jej powód, jednak Ogniste Serce chce porozmawiać z Wysoką Gwiazdą na osobności. Mimo to, przywódca przywołuje do siebie jeszcze Martwą Stopę, Błotnistego Pazura i Pojedynczego Wąsa, po czym zaprasza ich wszystkich do swojego legowiska. Ogniste Serce wyznaje szokującą wiadomość, że Błękitna Gwiazda obwinia Klan Wiatru o kradzież zwierzyny, należącej do jej klanu i w odwecie szykuję atak.

Błękitna Gwiazda ostatecznie zgadza się na pokojową rozmowę z Wysoką Gwiazdą przy czterech drzewach. Za namową Ognistego Serca, przywódca Klanu Wiatru próbuje uświadomić jej, że źle myśli, oskarżając jego wojowników o kradzież. Ogniste Serce spogląda na Pojedynczego Wąsa, stojącego przy Zarannym Kwiecie i Janowcowej Łapie. W myślach błaga Klan Gwiazdy, aby nie musiał walczyć przeciwko nim.

Czarna godzina

Pojedynczy Wąs zostaje ranny, kiedy Klan Tygrysa napada na Klan Wiatru. Ognista Gwiazda pozwala przyjacielowi oprzeć się o jego bok i pomaga mu dojść do legowiska Kaszlącego Pyska, aby medyk mógł go opatrzeć. Przywódca Klanu Pioruna nie może uwierzyć w to, że rzeź, która wydarzyła się parę minut wcześniej, faktycznie miała miejsce. Natomiast Pojedynczego Wąsa nie obchodzą jego własne rany, tylko obawia się o swoich pobratymców.

Ognista Gwiazda wygląda z legowiska medyka i zauważa Janowcową Łapę, który pozbawiony tchu leży we własnej krwi na środku obozu. Pojedynczy Wąs z głosem przepełnionym wściekłością i żalem opowiada mu, że uczeń zginął, zabity przez Tygrysią Gwiazdę, aby pokazać Klanowi Wiatru, co stanie się z każdym, kto odmówi dołączenia do Klanu Tygrysa.

Podczas bitwy z Klanem Krwi, Pojedynczy Wąs walczy przeciwko Biczowi. Zostaje zraniony w brzuch, jednak Bicz szybko traci nim zainteresowanie, kiedy zauważa Ognistą Gwiazdę.

Nowa przepowiednia

Północ

Na zgromadzeniu Wysoka Gwiazda prosi Lamparcią Gwiazdą o pozwolenie mu i jego klanowi przekroczyć granicę ich terytorium, aby mogli pić wodę z rzeki, wyjaśniając, że strumienie wyschły, a Pojedynczy Wąs spadł, próbując zejść w dół rzeki, ale dzięki Klanowi Gwiazdy nie został ciężko ranny.

Patrol Klanu Pioruna dostrzega trójkę kotów Klanu Wiatru: Pojedynczego Wąsa, Błotnistego Pazura i Wronią Łapę, przekraczających granicę Klanu Pioruna. Zakurzona Skóra oskarża Klan Wiatru o kradzież zwierzyny, na co Błotnisty Pazur zaprzecza. Pojedynczy Wąs przyznaje, że ukradli, ale Klanu Rzeki. Jeżynowy Pazur mówi kocurowi, że kradł zdobycz, nawet jeśli to, co powiedział, było prawdą. Kiedy Wronia Łapa rzuca się na Jeżynowego Pazura i rozpoczyna walkę, Pojedynczy Wąs odciąga ucznia. Wronia Łapa protestuje, mówiąc, że nazwali ich złodziejami, a wojownik mówi mu, że mieli rację, i zwraca się do Zakurzonej Skóry z przeprosinami. Pojedynczy Wąs mówi wojownikowi Klanu Pioruna, że wiedzieli, że nie powinni byli kraść, ale na wrzosowisku nie ma prawie żadnej zwierzyny, a kocięta i starsi głodują, po czym pyta co zamierzają z nimi zrobią. Kocur odpowiada, że nic i aby opuścili ich terytorium.

Wschód księżyca

Nie pojawia się formalnie w książce, ale jest wymieniony w spisie Klanów.

Świt

Kiedy Klan Wiatru idzie prosić Klan Pioruna o pomoc Wiewiórcza Łapa jest zdumiona widząc Pojedynczego Wąsa i Rozdarte Ucho. Uważa ona, że są tak chudzi, że wyglądają, jakby byli zrobieni z gałązek i liści. Kiedy Brunatna Skóra przybywa do obozu Klanu Pioruna, aby poprosić o pomoc w powstrzymaniu Dwunożnych kocur, szepcze do swojego przywódcy, że zostało mu ostatnie życie i prosi go o pozostanie. Ale Wysoka Gwiazda odpowiada, że niezależnie od tego, czy jest przy pierwszym, czy dziewiątym życiu, jego obowiązkiem jest chronienie lasu.

Kiedy koty docierają do obozu Klanu Cienia Ognista Gwiazda zaczyna wydawać po kolei rozkazy. Pojedynczy Wąs pyta go, co ma zrobić, ale przywódca mówi mu, że wkrótce do niego dojdzie. W końcu Ognista Gwiazda zwraca się do niego i Wysokiej Gwiazdy każąc chronić drogę ucieczki. Później koty Klanu Pioruna wpadają w panikę, gdy nie mogą znaleźć Wysokiego Maku i jej trzech kociąt. Pojedynczy Wąs kieruje na polanę i podbiega z Wiewiórczą Łapą i Wysoką Gwiazdą po kociaki. Kiedy jedno z drzew zaczyna upadać, kotka i przywódca uciekają już z obozu, podczas gdy Pojedynczy Wąs sięga po ostatnie kocię. Ruda uczennica patrzy na niego z przerażeniem, ale Ognista Gwiazda wyskakuje do przodu i rzuca się na bok kocura Klanu Wiatru odrzucając go przy tym. Gdy Pojedynczy Wąs ucieka, drzewo uderza w ziemię zabierając jedno z żyć Ognistej Gwieździe. Jeżynowy Pazur nakazuje kocurowi zabrać pozostałe koty do Drogi Grzmotu, na co Pojedynczy Wąs obiecuje, zaczekać na nich w tunelu.

Gdy Ognista Gwiazda dochodzi do siebie po utracie życia, pyta, czy Pojedynczy Wąs uratował kociaka, a Jeżynowy Pazur mówi mu, że oboje są bezpieczni. Pojedynczy Wąs jest się przy Wysokiej Gwieździe, który upadł idąc zbyt zmęczony, aby wspinać się dalej. Kiedy Mała Chmura zaczyna szukać rany, kocur mówi mu, że jego przywódca ma rozcięcie na tylnej nodze.

Kiedy Mglista Stopa mówi Ognistej Gwieździe, że wie, że nadszedł czas na podjęcie decyzji o opuszczeniu lasu i dodaje, że rzeka wysycha, Pojedynczy Wąs mówi im, że Dwunożni zmienili bieg wody i że wojownicy Klanu Wiatru widzieli, jak kopali wielkie doły wokół wąwozu. Przywódca Klanu Pioruna mówi kocurowi, aby powiedział swoim członkom klanu, że Klan Pioruna i Klan Rzeki będą podróżować z nimi.

Blask gwiazd

Pojedynczy Wąs obserwuje śmierć swojego przywódcy wraz z Ognistą Gwiazdą i Jeżynowym Pazurem. Umierający kot, nieformalnie mianuje Pojedynczego Wąsa swoim nowym zastępcą. Gdy ogłaszają to Klanowi Wiatru, Błotnisty Pazur i jego zwolennicy nazywają go kłamcą i twierdzą, że to Błotnisty Pazur jest prawdziwym zastępcą. W odwecie, Błotnisty Pazur buntuje koty przeciwko przywódcy, lecz został zdegradowany, co oznaczało, że Pojedynczy Wąs ostatecznie przejął władzę w Klanie Wiatru.

Zmierzch

Emoji AshfurThinking.png

Zachód słońca

Emoji AshfurThinking.png

Potęga trójki

Widzenie

Emoji AshfurThinking.png

Mroczna rzeka

Emoji AshfurThinking.png

Wyrzutek

Emoji AshfurThinking.png

Zaćmienie

Emoji AshfurThinking.png

Długie cienie

Emoji AshfurThinking.png

Wschód słońca

Emoji AshfurThinking.png

Omen gwiazd

Czwarty uczeń

Emoji AshfurThinking.png

Zanikające echa

Emoji AshfurThinking.png

Nocne szepty

Emoji AshfurThinking.png

Znak księżyca

Emoji AshfurThinking.png

Zapomniany wojownik

Emoji AshfurThinking.png

Ostatnia nadzieja

Emoji AshfurThinking.png

Wizje cieni

Misja ucznia

Emoji AshfurThinking.png

Piorun i cień

Emoji AshfurThinking.png

Rozbite niebo

Emoji AshfurThinking.png

Najciemniejsza noc

Emoji AshfurThinking.png

Superedycje

Odwet Wysokiej Gwiazdy

Kocur pojawia się na samym końcu książki. Jest kociakiem. Jest zafascynowany śmiercią Wrzosowej Gwiazdy i pyta się matki, czy przywódczyni pójdzie do Klanu Gwiazdy.

Misja Ognistej Gwiazdy

Kocur pojawia się, gdy Ognista Gwiazda chce iść do Słonecznych Skał. Przywódcą Klanu Pioruna dołącza się do kotów z Klanu Wiatru z nadzieją na szybszą podróż do Księżycowego Kamienia. Pyta się Pojedynczego Wąsa czy może z nimi iść. Brązowy pręgowany kocur na to zezwala.

Emoji AshfurThinking.png

Próba Wroniego Pióra

Emoji AshfurThinking.png

Burza Jeżynowej Gwiazdy

Emoji AshfurThinking.png

Nowele

Furia Tygrysiego Pazura

Emoji AshfurThinking.png

Opowieść Ostrokrzewiastego Liścia

Emoji AshfurThinking.png

Życzenie Liściastej Sadzawki

Emoji AshfurThinking.png

Omen Mglistej Gwiazdy

Emoji AshfurThinking.png

Cisza Gołębiego Skrzydła

Emoji AshfurThinking.png

Przewodniki po terenie

Sekrety Klanów

Emoji AshfurThinking.png

Koty Klanów

Emoji AshfurThinking.png

Kodeks Klanów

Emoji AshfurThinking.png

Bitwy Klanów

Emoji AshfurThinking.png

Ostateczny przewodnik

Emoji AshfurThinking.png

Krótkie historie i sztuki

Poza kodeksem: Łaska Jasnej Duszy

Emoji AshfurThinking.png

Decyzja Klanów

Emoji AshfurThinking.png

Aplikacja Wojowników

Emoji AshfurThinking.png

Cytaty

Wysoka Gwiazda dokładnie wiedział, czego chce, niezależnie od tego, jakimi słowami to wyraził. Chciał, żebyś został zastępcą przywódcy zamiast Błotnistego Pazura, a potem objął przywództwo w klanie. Czy zdradzisz jego zaufanie i zrzekniesz się zaszczytu, jaki ci przypadł z jego woli?

Ognista Gwiazda do Pojedynczego Wąsa tuż po śmierci Wysokiej Gwiazdy, "Blask gwiazd", strona 149

Ceremonie

Ceremonia zastępcy

Wysoka Gwiazda: Mogę wciąż wybrać kota, który będzie przewodził Klanem Wiatru po mojej śmierci. Od tego momentu Błotnisty Pazur nie jest już dłużej zastępcą Klanu Wiatru... Wypowiadam te słowa... przed Klanem Gwiazdy. Klan Wiatru musi mieć... nowego zastępce. Pojedynczy Wąsie, musisz poprowadzić klan, kiedy odejdę.
Pojedynczy Wąs: Wysoka Gwiazdo, nie.
Wysoka Gwiazda: Jestem wdzięczy, za przyprowadzenie klanu, aż tutaj. Pojedynczy Wąsie, traktuj dobrze naszych przyjaciół, kiedy będziesz przewodzić naszym klanem. Pamiętaj wszystko, co Klan Pioruna dla nas zrobił.
Pojedynczy Wąs: Wysoka Gwiazdo, zrobię wszystko co w mojej mocy...

—"Blask gwiazd", strona 119

Ciekawostki

  • Kate Cary wyjaśniła, że swoje imię otrzymał z powodu jednego z wąsów, który zawsze był jaśniejszy, grubszy i dłuższy od pozostałych.
  • Jest dalekim krewnym Wietrznej Gwiazdy.
  • W książkach wydanych po niemiecku jego imię wojownika zostało przetłumaczone na Krótki Wąs, a przywódcy - Krótka Gwiazda.
  • Przed śmiercią jego pysk był poszarzały ze starości, natomiast, kiedy trafił do Klany Gwiazdy odzyskał dawną młodzieńczą siłę i ducha.

Galeria

Bazy postaci

Oficjalne rysunki