FANDOM

Warning
To dobry dzień dla Klanu Pioruna. Nadając imiona uczniom, pokazujemy, że Klan Pioruna przetrwa i pozostanie silny. Brzózku, od dziś będziesz znany jako Brzozowa Łapa. Jesionowe Futro, jesteś gotów, by szkolić ucznia. Zostaniesz mentorem Brzozowej Łapy.

Ognista Gwiazda do Jesionowego Futra i Brzozowego Zachodu, "Zmierzch", strona 148

Uczeń (ang. Apprentice) to koty z klanów, które osiągnęły wiek sześciu miesięcy lub więcej, trenujące się pod czujnym okiem mentora aby stać się wojownikiem albo medykiem[1]. Nazwy wszystkich uczniów kończą się członem "-Łapa"[1], np. Wiewiórcza Łapa[2], Szara Łapa[1], Piaskowa Łapa[1], który symbolizuje ścieżkę, którą muszą przebyć własnymi łapami, aby zasłużyć sobie na imię wojownika[3]. Większość uczniów po prostu jest pozbawianych członku "-Kit" z imienia i jest on zastępowany członem "-Łapa", ale czasem są i takie sytuacje, kiedy imię kota całkowicie ulega zmianie np. Skoczek został mianowany na Martwą Łapę[4]. Uczeń staje się wojownikiem, kiedy jego mentor i przywódca klanu uzna, że nauczył się wystarczająco wiele lub udowodnił, że jest godny miana wojownika.

Opis

Uczniowie mają własne legowisko w obozie, w którym śpią[5]. Kiedy uczeń zostanie mianowany na wojownika, staje się pełnoprawnym wojownikiem i może już wypełniać obowiązki wojownika i przenosi się do legowiska wojowników. Czasami uczniowie nazywani są "łapami". Uczniowie mogą zmienić swoją ścieżkę z ucznia wojownika na ucznia medyka, jeżeli tylko będą mogli[6] lub jeśli doznają ciężkich obrażeń, tak jak Rozżarzona Łapa, której noga została poważnie uszkodzona, kiedy została potrącona przez potwora[7].

Zadania

Zadania uczniów obejmuje szkolenie z ich mentorami, polowanie, patrolowanie granic z innymi kotami z ich klanu[8] oraz opiekę nad starszyzną, głównie wyciąganie kleszczy z ich skóry i zbieranie mchu[9]. Przy tym jednak dobrze się bawią, gdyż istnieje stara zabawa uczniów, polegająca na mówieniu kociakom, że maleńkie bobki królika to tak naprawdę smaczne jagody[10].

Obowiązki i zasady

Uczniowie nie mogą opuścić obozu bez pozwolenia ich mentora lub innego wojownika i nie mogą jeść, dopóki starszyzna i karmicielki nie zostaną nakarmione, chyba że wcześniej dostaną pozwolenie na to. Jeśli uczeń złamie zasadę, zwykle musi ponieść karę[11], taką jak wyciąganie kleszczy ze skór starszyzny[12], a jeśli je znajdzie, muszą je pokryć mysia żółcią, aby kleszcze spadły. Kolejną karą jest czyszczenie starego posłania i zastępowania go świeżym mchem. Istnieją inne kary, które zostały wymierzone uczniom, chociaż czasami zależy to od stopnia ich popełnienia[11]. W niektórych przypadkach przywódca nie pozwoli, by uczeń, który się źle zachowywał udał się na następne zgromadzenie. Uczniowie pracują bardzo ciężko, ponieważ po obowiązkach z chęcią ucinają sobie drzemkę[13].

Edukacja

Kociak może zostać podopiecznym mentora, kiedy osiągnie wiek sześciu księżyców, zgodnie z kodeksem wojownika. Było jednak parę przypadków, kiedy uczniowie byli mianowani zbyt wcześnie albo zbyt późno po mimo odpowiedniego wieku, ze względu na zupełnie inne okoliczności. Mentorzy są przydzielani przez przywódcę klanu podczas ceremonii ucznia, dobierając mentora na podstawie zaangażowania i tego, czy koty będą razem współpracować[11]. Często koty spokrewnione ze sobą nie trenują siebie nawzajem, ponieważ trudniej im jest wymierzać karę. Mentor jest odpowiedzialny za szkolenie ucznia. Po praktykach w lesie musiał udać się do Księżycowego Kamienia ze swoim mentorem, aby otrzymać błogosławieństwo Klanu Gwiazdy, ale teraz, gdy klany przeniosły się nad jezioro, tradycja ta została zapomniana[14].

Uczniowie wojowników trenują ze swoim mentorem, ilekroć ich mentor zabierze ich na trening[15]. Po tym, jak ich mentor jest usatysfakcjonowany ich umiejętnościami i po ostatecznej ocenie, uczniowie stają się wojownikami po ceremonii wojownika i przez całą noc odbywają milczące czuwanie[16].

Ocena

Mentor pod koniec treningu ucznia ocenia jego nabyte umiejętności. Kiedy mentor ocenia swojego ucznia, potajemnie obserwuje, jak jego uczeń poluje i stwierdza, jak dobrze sobie poradził[17]. Jeśli to ich ostatni test, a ich mentor uzna trening za ukończony, stają się wtedy wojownikami.

Uczeń medyka

Uczeń medyka śpi w legowisku swojego mentora. Uczniowie medyków przyjmują pełne imię medyka przy Księżycowym Kamieniu (na starych terenach) lub przy Księżycowej Sadzawce (nad jeziorem)[18]. Pozostają jednak uczniami, dopóki ich mentor jest medykiem, nawet po otrzymaniu imienia medyka, w przeciwieństwie do podopiecznych wojowników[19]. Uczniowie medyków nadal będą opiekowali się starszyzną, podobnie jak uczniowie wojowników, wyjmując im kleszcze i zmieniając posłanie.

Większość uczniów medyków interesuje się leczeniem kotów już od momentu, gdy są w stanie opuścić żłobek. Jeśli trzeba, kociaki bądź inni uczniowie mogą pomagać medykom w ich obowiązkach.

Uczniowie medyków są uczeni tego, jak leczyć chore koty[20]. Są również uczeni działania różnych ziół. Zazwyczaj uczą się oni w legowisku medyka lub poza obozem, gdy zbierają zioła. Uczą się także, jak interpretować znaki od Klanu Gwiazdy.

Po tym, jak mentor ucznia medyka jest zadowolony z postępów swojego ucznia, otrzymuje on imię wojownika, jednak podczas zupełnie innej ceremonii niż zazwyczaj. Nadal są nazywani uczniami, dopóki obecny medyk nie odejdzie do legowiska starszyzny albo nie dołączy do Klanu Gwiazdy[19].

Wyjątki

Zbyt długo jako kociak

Krzywa Łapa - pozostał na stanowisku kociaka dłużej niż powinien ze względu na jego wypadek ze szczęką. Była to również jego kara za ucieczkę z klanu[21].

Krecia Łapa i Wiśniowa Łapa - byli kociętami sześć księżyców za długo przez błąd czasowy w książce[22][23].

Zbyt długo jako uczeń

Prędka Łapa, Jasna Łapa, Ciernista Łapa - byli uczniami zbyt długo ze względu na problemy "zdrowotne" Błękitnej Gwiazdy[24].

Mianowany zbyt wcześnie

Omszona Łapa, Krecia Łapa, Poranna Chmura, Mała Chmura, Brązowa Łapa i Mokra Stopa - zostali mianowani na uczniów przez Złamaną Gwiazdę po mimo tego, iż nie mieli sześciu księżyców[1][25].

Gęsie Pióro - został uczniem medyka, zanim osiągnął wiek sześciu księżyców, ponieważ miał wyjątkową zdolność. Mógł on widzieć koty z Klanu Gwiazdy i z nimi rozmawiać, kiedy tylko chciał[26].

Inne

Śnieżne Futro i Błękitne Futro - zostały mianowane na wojowniczki, chociaż nie odwiedziły wcześniej Księżycowego Kamienia, co było tradycją każdego z uczniów[27].

Ćmie Skrzydło - jej mentor, Muliste Futro, zmarł za nim ukończyła odpowiednio szkolenie na medyka[28].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Wyjawione w "Ucieczce w dzicz", spis klanów
  2. Wyjawione w "Północy", spis klanów
  3. Wyjawione w "Sekretach Klanów", strona 108
  4. Wyjawione w "Odwecie Wysokiej Gwiazdy", strona 490
  5. Wyjawione w "Ucieczce w dzicz", strona 73
  6. Wyjawione w "Widzeniu", strona 292
  7. Wyjawione w "Lesie tajemnic", strona 62
  10. Wyjawione w "Przepowiedni Błękitnej Gwiazdy", strona 303
  11. 11,0 11,1 11,2 Wyjawione w "Ucieczce w dzicz", strona 128
  14. Wyjawione w "Wyrzutku", strona 153
  18. Wyjawione w "Blasku gwiazd", strona 338
  19. 19,0 19,1 Wyjawione w "Ciszy przed burzą", spis klanów
  20. Wyjawione w "Blasku gwiazd", strony 336-337
  21. Wyjawione w "Obietnicy Krzywej Gwiazdy", strona 126
  22. Wyjawione w "Czwartym uczniu", strona 199
  23. Wyjawione w "Zapomnianym wojowniku", strony 49-50
  24. Wyjawione w "Czarnej godzinie", strona 95
  26. Wyjawione w "Klątwie Gęsiego Pióra", [Potrzebna strona]
  28. Wyjawione w "Świcie", strony 219-220