FANDOM

Uwaga!

Ta strona to zalążek artykułu. Jeśli możesz, rozbuduj go.
Naśladowałem cię. Zawsze chciałem być taki jak ty. Ale Rudy Ogon był moim mentorem. Zawdzięczam mu więcej niż jakiemukolwiek innemu kotu. A ty go zamordowałeś. Zabiłeś go i zdradziłeś klan. Prędzej umrę niż do ciebie dołączę.

—Zakurzona Skóra odpowiada na propozycję Tygrysiego Pazura o dołączeniu do niego na wygnaniu

Zakurzona Skóra (ang. Dustpelt) – dawniej wojownik Klanu Pioruna. Zmarł, zabity przez borsuki. Aktualnie znajduje się w Klanie Gwiazdy. Przez pierwsze książki cyklu jest jednym ze zwolenników Tygrysiej Gwiazdy, stając się wojownikiem zmienia się i staje się oddany klanowi.

Syn Puszystej Skóry i Rudzikowego Skrzydła. Brat Kruczej Łapy oraz młodszy Brązowego Pyska i Oszronionego Futra. Partner Paprotkowej Chmury, z którą doczekał się siedmiu kociąt - Ryjówczej Łapy i Pajęczej Nogi (pierwszy miot), Brzozowego Upadku, Ostrokrzewika i Modrzewika (drugi miot), Lisiego Skoku oraz Lodowej Chmury (trzeci miot).

Wygląd

Zakurzona Skóra to smukły, silny, ciemnobrązowy pręgowany kocur. Ma poszarzały pysk i bursztynowe oczy.

Charakter

Zakurzona Skóra z początku jest kocurem o szorstkim, opryskliwym charakterze. Wydaję się być dość aspołeczny, ponieważ jedynym kotem, którego do siebie dopuszcza jest Piaskowa Burza. Często zdarza mu się kpić z innych kotów oraz w swoich żartach używać czarnego humoru. Ponieważ był zwolennikiem Tygrysiej Gwiazdy, starał się go naśladować w wielu aspektach. Jednak, kiedy stał się wojownikiem i zbliżył się do Paprotkowej Chmury, stał się mniej sarkastyczny, a bardziej opiekuńczy i przyjazny, a także znacznie bardziej okazywał swoją lojalność klanowi.

Fabuła

Początek Proroctwa

Ucieczka w Dzicz

Zakurzona Łapa zostaje po raz pierwszy przedstawiony w Spisie Klanów, jako uczeń Klanu Pioruna. Jego mentorem jest Rudy Ogon.

Później zostaje wspomniany przez Szarą Łapę, kiedy Tygrysi Pazur wnosi do obozu martwe ciało Rudego Ogona. Szara Łapa mówi Ognistej Łapie, że Zakurzona Łapa będzie smutny po śmierci mentora, zastanawia się również który z kotów zostanie wyznaczony, aby poprowadzić jego dalsze szkolenie. Ognista Łapa zauważa Zakurzoną Łapę, kiedy ten siada obok ciała Rudego Ogona.

Błękitna Gwiazda wzywa koty na zebranie klanu, na którym mianuje Ciemną Pręgę nowym mentorem Zakurzonej Łapy. Uczeń odnosi się z szacunkiem do wojownika, mimo to jego oczy są wciąż zasnute żalem po stracie byłego mentora. Po ceremonii Zakurzona Łapa odbywa czuwanie przy Rudym Ogonie.

Kiedy Szara Łapa i Ognista Łapa niosą swoją zdobycz do legowiska, Zakurzona Łapa je swoją porcję w towarzystwie Piaskowej Łapy. Zakurzona Łapa patrzy na Ognistą Łapę z pogardą w oczach, nie hamuję się również przed rzucaniem kąśliwych uwag w stronę nowego ucznia. Przez chwilę drażni się również z Szarą Łapą, żeby za chwilę z dumą oznajmić, że został wybrany do wzięcia udziału w zgromadzeniu.

Kiedy Błękitna Gwiazda zwołuje swoje koty na spotkanie klanu i mówi o przyspieszeniu szkolenia uczniów, Zakurzona Łapa wymienia podekscytowane spojrzenia z Piaskową Łapą. Później, kiedy Ognista Łapa otrzymuje karę, za złamanie kodeksu wojownika, Zakurzona Łapa drwi z niego. Razem z Piaskową Łapą zostają jednak uciszeni przez Błękitną Gwiazdę, którą upomina ich o szacunku dla Żółtego Kła, z racji, iż kotka jest od nich starsza oraz pełniła rolę medyczki.

Zakurzona Łapa i reszta uczniów idą na trening wraz ze swoimi mentorami. Podczas, gdy Ognista Łapa musi odbyć swoją karę i opiekować się Żółtym Kłem. Zakurzona Łapa przed wyjściem dogryza Ognistej Łapie, twierdząc, że opiekuję się on Żółtym Kłem, aby wykręcić się z treningu.

Błękitna Gwiazda wybiera Ognistą Łapę, Szarą Łapę i Kruczą Łapę do wzięcia udziału w zgromadzeniu klanów. Ognista Łapa pyta czy Zakurzona Łapa i Piaskowa Łapa też pójdą, na co Błękitna Gwiazda odpowiada, że dwójka uczniów zostanie na straży obozu. Szara Łapa z satysfakcją chcę przekazać im tą wiadomość, mówiąc, że nie może się już doczekać, żeby zobaczyć ich miny.

Ogień i Lód

Zakurzona Łapa zostaje przedstawiony w Spisie Klanów, jako uczeń Klanu Pioruna. Jego mentorem jest Ciemna Pręga.

Pojawia się po raz pierwszy na początku książki. Siedzi przy legowisku wraz z Piaskową Łapą. Kiedy Ogniste Serce i Szara Pręga kończą czuwanie, Zakurzona Łapa obserwuje, jak Piaskowa Łapa się z nich wyśmiewa. Pokazane jest wyraźnie, że i Piaskowa Łapa i Zakurzona Łapa są zazdrośni o to, że Ogniste Serce i Szara Pręga zostali wojownikami szybciej niż oni. Mentor Piaskowej Łapy, Biała Burza słyszy docinki uczniów i beszta ich, każąc im iść na polowanie.

Dowiadując się, że Ogniste Serce ma zostać mentorem, Zakurzona Łapa nie ukrywa swojej zazdrości. Pochyla się nad Piaskową Łapą i kpi z Ognistego Serca, specjalnie na tyle głośno, aby młody wojownik mógł usłyszeć obelgi.

Podczas rozmowy Ognistego Serce z Oszronionym Futrem, Zakurzona Łapa wbiega nagle do obozu. Zobaczywszy Ogniste Serce przed legowiskiem Błękitnej Gwiazdy, informuje, że ma wiadomość do przywódczyni. Ogniste Serce nie zgadza się go wpuścić do legowiska, tłumacząc, że Błękitna Gwiazda jest chora na zielony kaszel. Zakurzona Łapa strzepuje ogonem z rozdrażnieniem, twierdząc, że kotka musi spotkać się z Tygrysim Pazurem przy Drodze Grzmotu. Kiedy Ogniste Serce próbuje dowiedzieć się więcej szczegółów, Zakurzona Łapa nie traci okazji, aby z niego zakpić. Ripostuje, że Tygrysi Pazur chcę mówić z Błękitną Gwiazdą, a nie z kotem domowym, udającym wojownika. Docinki ucznia przerywa nagle pojawienie się Żółtego Kła. Zakurzona Łapa od razu traci wigor, kuląc się pod spojrzeniem medyczki. Wyjaśnia wtedy, że Tygrysi Pazur znalazł dowody na obecność wojowników Klanu Cienia na terytorium Klanu Pioruna. Kiedy Żółty Kieł zmienia temat, Zakurzona Łapa sfrustrowany pyta co ma odpowiedzieć Tygrysiemu Pazurowi. Ogniste Serce proponuje, że sam się z nim spotka na co Zakurzona Łapa prycha wściekle i mierzy wojownika nienawistnym spojrzeniem, twierdząc, że nie jest od niego gorszy, mimo, że jest uczniem. Nim jeszcze kłótnia zdąży się rozwinąć przerywa ją Żółty Kieł, każąc Zakurzonej Łapie zostać na straży obozu.

Kiedy Ogniste Serce przynosi do obozu Chmurkę, Zakurzona Łapa jest jednym z wielu kotów przeciwnych dołączenia kociaka do klanu. Szara Pręga twierdzi, że klan potrzebuje więcej wojowników, na co Zakurzona Łapa szepczę, że Szara Pręga sam zmienia się w domowego kota. Ucisza go jeden ze starszych.

Ogniste Serce widzi go, kiedy przysiada wraz z Długim Ogonem nad stertą świeżej zdobyczy. Dwa kocury naśmiewają się z białego futra Chmurki. Kiedy zauważa Ogniste Serce, złośliwie stwierdza, że może podczas polowania Chmurki, zwierzyna weźmie go za purchawkę.

Zostaję wspomniany przez Żółty Kieł. Kotka mówi, że Zakurzona Łapa pilnuje więźnia - Złamanej Gwiazdy. Później zostaje powiedziane, że zostaje zwolniony ze swojej warty przez Długiego Ogona. Uczeń kładzie się obok pniaka i zaczyna lizać swoje zadrapania. Ogniste Serce zauważa go i przywołuje do siebie, na co Zakurzona Łapa patrzy na niego niechętnie, jednak podchodzi. Ogniste Serce wspomina przed Błękitną Gwiazdą, że podczas bitwy Zakurzona Łapa i Piaskowa Łapa walczyli jak wojownicy. Na jego słowa oczy Zakurzonej Łapy powiększają się. Błękitna Gwiazda zgadza się nadać im imiona wojowników, na co uczniowie patrzą na siebie z podekscytowaniem. Następnie otrzymuje swoje imię wojownika - Zakurzona Skóra. Koty wykrzykują jego nowe imię, a Błękitna Gwiazda oświadcza, że wraz z Piaskową Burzą musi odprawić teraz czuwanie. Błękitna Gwiazda chwali również Ogniste Serce za jego odwagę podczas bitwy, Zakurzona Skóra spogląda wtedy nieprzyjaźnie na wojownika.

Las Tajemnic

Zakurzona Skóra zostaję opisany w Spisie Klanów jako wojownik Klanu Pioruna, wcześniej zwany Zakurzona Łapa.

Zakurzona Skóra, mimo, że nie dołączył do Tygrysiego Pazura na wygnaniu, w dalszym ciągu jest bardzo związany z jego wcześniejszymi przyjaciółmi - Ciemną Pręgą i Długim Ogonem. Widać również, że jego niechęć do Ognistego Serca nie ustała.

Na zgromadzeniu, Błękitna Gwiazda przedstawia jego oraz Piaskową Burzę, jako nowych wojowników Klanu Pioruna.

Kiedy Ogniste Serce i Szara Pręga w nocy wracają do obozu, po spotkaniu z Jęczmieniem, Piaskowa Burza biegnie powitać Ogniste Serce, następnie kładzie się obok niego w legowisku. Zakurzona Skóra ogląda tą scenę z zazdrością.

Rankiem, Zakurzona Skóra budzi Ogniste Serce, który ma niespokojny sen. Brązowy wojownik syczy gniewnie, że żaden kot nie może spać przez jego krzyki. Kiedy wojownicy powoli opuszczają legowisko, Zakurzona Skóra mierzy Ogniste Serce piorunującym wzrokiem.

Kiedy Chmurka znika z obozu, Ogniste Serce i Piaskowa Burza idą go szukać. Zakurzona Skóra oraz Szybki Wiatr zostają przydzieleni, aby im pomóc.

Zakurzona Skóra jest wstrząśnięty, kiedy okazuję się, że to Tygrysi Pazur nasłał na obóz włóczęgów i dodatkowo próbował zabić Błękitną Gwiazdę. Kocur z początku nie chce wierzyć w winę zastępcy, jednak, kiedy Ogniste Serce zaczyna wszystko wyjaśniać, Zakurzoną Skórę przepełnia gniew i odraza. Tygrysi Pazur, proponuje Zakurzonej Skórze przyłączenie się do niego na wygnaniu, jednak młody wojownik odmawia, dowiadując się, że to zdradziecki zastępca zabił jego dawnego mentora, Rudego Ogona. Kocur ostatecznie stwierdza, że wolałby zginąć niż dołączyć do Tygrysiego Pazura.

Cisza przed burzą

Zakurzona Skóra kpi z Ognistego Serca, kiedy ten zostaje zastępcą. Równie często stara się podważać jego decyzję,a jest to mocno zauważalne, kiedy kocury nie zgadzają się ze sobą, odnośnie składu wysyłanych patroli.

Ogniste Serce musi podjąć decyzję odnośnie wyznaczenia mentorów dla kociąt Oszronionego Futra. Młody zastępca zauważa, że Zakurzona Skóra był jednym ze zwolenników Tygrysiej Gwiazdy, zanim ten został wygnany. Stwierdza, że dobrze będzie dać mu ucznia, aby mógł się zająć jego treningiem i nie rozważać o dołączeniu do wygnańca. Uznając swój wybór za słuszny, idzie powiedzieć o nim Błękitnej Gwieździe. Przywódczyni każe mu zawołać do siebie Zakurzoną Skórę i Ciemną Pręgę, kiedy wrócą z patrolu.

Zakurzona Skóra powróciwszy do obozu wyjawia Ognistemu Sercu, że poczuł zapach Obłocznej Łapy w pobliżu domostw dwunożnych. Z kpiną dodaję, że uczeń najprawdopodobniej szuka tam jedzenia, które bardziej odpowiada jego gustom, niż zdobycz z lasu. Ogniste Serce nie wdaje się w dalszą dyskusję i jedynie każe wojownikowi udać się do legowiska Błękitnej Gwiazdy.

Później otrzymuje Jesionową Łapę, jako swojego pierwszego ucznia. Piaskowa Burza, mimo, że ukończyła szkolenie równo z nim, nie została jeszcze wyznaczona mentorką. Ten fakt sprawia, że kotka jest lekko zirytowana.

Po tym, jak Błękitna Gwiazda i Ogniste Serce wracają z nieudanej wyprawy do Księżycowego Kamienia, Zakurzona Skóra wita ich przy wejściu do obozu i dopytuje, dlaczego wrócili tak szybko. Ogniste Serce wyjaśnia, że to przez patrol Klanu Wiatru, który nie chciał ich przepuścić. Zaistniałą sytuacją zaciekawia się również Ciemna Pręga, a Zakurzona Skórą od razu wyjaśnia mu co zaszło.

Jego relacja z Piaskową Burzą znacznie słabnie. Ogniste Serce zauważa, że Zakurzona Skóra coraz częściej kręci się blisko Paprotkowej Łapy, uczennicy Ciemnej Pręgi. Zastępca z rozbawienie stwierdza, że w jej obecności wojownik staje się mniej szorstki. Mimo wszystko wciąż nie przestaje drażnić się z nim, przy wielu okazjach. Jednak podczas jednej z nich zostaje upomniany przez Piaskową Burzę. Słowa kotki całkowicie zbijają go z tropu, wojownik wygląda, jakby przyjaciółka uderzył go z pazurami w twarz.

Przez pożar, który zapanował w obozie Klanu Pioruna, jego członkowie muszą uciekać. Koty chcą znaleźć schronienie w obozie Klanu Rzeki, jednak żeby to zrobić muszą przeprawić się przez rzekę. Zakurzona Skóra oraz Obłoczna Łapa pomagają Łaciatej Skórze przepłynąć. Paprotkowa Łapa boi się przepłynąć, a jej mentor agresywnie próbuję ją do tego zmusić. Zakurzona Skóra warczy na niego, a następnie pomaga kotce bezpiecznie przeprawić się na drugą stronę.

Niebezpieczna Ścieżka

Wrogość Zakurzonej Skóry do Ognistego Serca znacznie maleje. Jest widoczne, że kocur wyszedł już ze swojego buntowniczego okresu i stał się bardziej lojalny dla klanu. Ogniste Serce przestał już się obawiać zdrady z jego strony. Zakurzona Skóra przestał też interesować się Piaskową Burzą i pozwolił rozwinąć się głębszej relacji z Paprotkową Łapą.

Jednej nocy Ogniste Serce krzyczy przez sen, co denerwuje Zakurzoną Skórę. Jednak nim wojownik marudzić zostaje upomniany przez Piaskową Burzę. Kotka stwierdza, że to nie wina Ognistego Serca, co robi nieświadomie podczas snu. Jednak tym razem Zakurzona Skóra nie jest tak skołowany jej odpowiedzią. Nim wyjdzie z legowiska mruczy, że wiedział, że Piaskowa Burza jak zawsze obroni Ogniste Serce.

Błękitna Gwiazda myśli, że to Klan Wiatru kradnie zwierzynę z jej terytorium, podczas kiedy w rzeczywistości jest za to odpowiedzialna sfora psów. Kotka wypowiada wojnę Wysokiej Gwieździe . Ogniste Serce próbuje zapobiec niepotrzebnemu rozlewowi krwi i wpada na pomysł, aby porozmawiać z Wysoką Gwiazdą. Dowiadując się o tym, Piaskowa Burza próbuje wybić mu pomysł z głowy i prosi Zakurzoną Skórę o potwierdzenie jej słów. Jednak ku jej zdziwieniu wojownik zgadza się z zastępcą. Nazywa również Długiego Ogona tchórzem, kiedy ten nie chce przystać na pomysł rozejmu między klanami. Oferuję się być w składzie patrolu, który wraz z Ognistym Sercem pójdzie zażegnać spór z Wysoką Gwiazdą. Dodaje jednak, że jeśli Klan Wiatru zaatakuje będzie walczyć do czasu, aż nie zostanie cały rozerwany na strzępy.

Ogniste Serce zauważa Zakurzoną Skórę, idącego w jego kierunku. Tuż za nim nieśmiało podąża Paprotkowa Łapa. Zastępca wnioskuje, że dwa koty mają mu coś ważnego do powiedzenia. Zakurzona Skóra delikatnie próbuje namówić Paprotkową Łapę do wyjaśnienia Ognistemu Sercu sprawy, jednak kotka obawia się wypowiedzieć. Zakurzona Skóra drugi raz próbuje ją namówić i udaje mu się to po tym, jak obiecuje, że Ogniste Serce nie będzie zły, niezależnie od tego co kotka powie. Jednocześnie posyła zastępcy ostre spojrzenie. Paprotkowa Łapa ostatecznie wyznaje co stało się z Prędką Łapą i Jasną Łapą. Uczennica później patrzy na Zakurzoną Skórę z wdzięcznością, że dzięki niemu zrzuciła z siebie niewygodny ciężar skrywanej tajemnicy. Kocur przyciska pysk do jej boku. Widać, że ci dwaj stali się już czymś więcej niż tylko przyjaciółmi.

Zakurzona Skóra jest również jednym z kotów, które próbuję zagonić psy do wąwozu.

Czarna Godzina

Jesionowa Łapa wspomina, jak bardzo bał się, kiedy wraz z Paprotkową Łapą zaganiali sforę psów do wąwozu. Zakurzona Skóra wtrąca, że cały klan obawiał się wtedy najgorszego. Stwierdza, że nigdy w swoim życiu nie biegł aż tak szybko, jednak szybko dodaje, że wszystkie koty świetnie się spisały. Ogniste Serce dziękuje mu za pomoc, na co Zakurzona Skóra wytrzymuje jego spojrzenie przez pewien czas, a później zwiesza głowę i odchodzi.

Po powrocie Ognistej Gwiazdy od Księżycowego Kamienia, podekscytowana Paprotkowa Łapa stwierdza, że będzie on świetnym przywódcą. O dziwo, Zakurzona Skóra zgadza się z nią. Jednak najprawdopodobniej wynika to tylko z czułości, którą chciał jej okazać.

Okazuje się, że Ciemna Pręga tak naprawdę nigdy nie przestał być lojalny Tygrysiej Gwieździe. Wojownik odchodzi z klanu, po tym, jak próbował zabić Szczawika, karmiąc ją jagodami śmierci. W tej sytuacji Paprotkowa Łapa traci swojego mentora. Zakurzona Skóra prosi Ognistą Gwiazdę, aby sam mógł ją trenować. Jednak przywódca nie zgadza się, znając ich relację, stwierdza, że byłby dla kotki zbyt łagodny.

Zakurzona Skóra jest wzburzony, kiedy dowiaduje się o sojuszu Klanu Cienia z Klanem Rzeki. Nie potrafi zrozumieć, co kierowało Tygrysią Gwiazdą, kiedy kazał zamordować Mglistą Stopę, Pierzastą Łapę i Burzową Łapę. Wojownik chce zaatakować Klan Cienia, jednak Ognista Gwiazda wyjaśnia, że Klan Pioruna nie miałby szans w walce z dwoma zjednoczonymi klanami.

Przed bitwą z Klanem Krwi, Jesionowa Łapa zauważa obroże na szyjach włóczęgów i zaczyna z nich kpić. Zakurzona Skóra natychmiast ucisza ucznia, tłumacząc mu, że nie można nic twierdzić o wrogu, który jest im jeszcze nieznany.

Ciekawostki

  • W książkach wydawnictwa Amber jego imię zostało przetłumaczone na Popielata Skórka.
  • Zakurzona Skóra był wrogi wobec Ognistej Gwiazdy, ponieważ lubił Piaskową Burzę, jednak kotka była zakochana w Ognistej Gwieździe, a Zakurzona Skóra był dla niej tylko przyjacielem.
  • Kate myśli, że gdyby Ognista Gwiazda nie dołączył do Klanu Pioruna, Zakurzona Skóra i Piaskowa Burza zostaliby partnerami, ponieważ zawsze dobrze się rozumieli.
  • Siostra Zakurzonej Skóry, Brązowy Pysk jest matką Paprotkowej Chmury. Przez co Zakurzona Skóra jest nie tylko partnerem Paprotkowej Chmury, ale również jej najbliższym wujkiem. Dodatkowo jego dawna miłość, Piaskowa Burza również jest córką Brązowego Pyska.
  • W książkach nie zostało to oficjalnie powiedziane, ale on i Krucza Łapa są rodzeństwem, z tego samego miotu. Jednak mimo, że w książkach większość kotów z tego samego miotu ma ze sobą głęboką więź, te dwa koty nigdy jej sobie nie okazywały.
  • Jest jednym z ulubionych postaci Cherith Baldry (poza nim są jeszcze Jeżynowa Gwiazda i Liściasta Sadzawka).

Błędy

  • Został przedstawiony jako kocur o jasnym futrze.
  • Został nazwany Zakurzona Łapa, mimo, że otrzymał już swoje wojownicze imię.
  • W Blasku Gwiazd na stronie 34 został nazwany Zakurzonym Ogonem

Galeria